Czytany Wpis

Kursik Robloxa: Wprowadzenie do Roblox Studio (część I)

Pierwsza odsłona wprowadzenia do Roblox Studio.

Kursik Robloxa: Wprowadzenie do Roblox Studio (część I)

Zanim przejdziemy do zapowiadanej w tytule prezentacji środowiska Roblox Studio, chciałbym przypomnieć, że niniejszy kurs powstaje na bazie tutoriala, jaki został udostępniony przez autorów Robloxa z myślą o początkujących deweloperach. To co go jednak różni od źródłowego materiału, to przede wszystkim fakt, że jest on wzbogacony o pewne dodatkowe elementy względem “oryginału” (no i jest po polsku rzecz jasna). Pisząc o “wzbogaceniu” mam na myśli przede wszystkim lakoniczności wprowadzenia zamieszonego na stronie https://developer.roblox.com/. Jego autorzy - zapewne słusznie - zakładają, że korzystać z niego będą osoby po osiągnięciu pewnego wieku oraz nierzadko mający już pierwsze doświadczenia z kodowaniem, co niestety na starcie wyklucza sporą grupę potencjalnych chętnych, a przynajmniej wymaga od nich więcej zachodu. W związku z tym, że w moim zamyśle ten cykl skierowany jest do zupełnie innego audytorium, czyli osób bardzo młodych i bez jakiejkolwiek znajomości programowania, będę się starał omawiać wszystkie kwestie nieco obszerniej oraz więcej uwagi poświęcę w nim podstawom kodowania jako takiego.

Oczywiście, by w ogóle zacząć naszą zabawę, trzeba mieć zainstalowane na komputerze środowisko Roblox Studio. Jak to zrobić omówiłem krótko w pierwszym tekście z niniejszego cyklu. Tym bardziej, że dzisiejszy i co najmniej jeszcze jeden wpis będzie dotyczył sposobu poruszania się po interfejsie tej aplikacji bez nawet krzty kodowania.

Ostatnią rzeczą, o jakiej chciałbym wspomnieć, zanim przejdziemy do części właściwej dzisiejszego tekstu, to zadanie, którym będziemy się zajmować w ramach wprowadzenia do Roblox Studio. Nie będzie to li tylko i wyłącznie suche omówienie poszczególnych elementów interfejsu oraz udostępnionych w nim opcji, ponieważ finalnie stworzymy naszą pierwszę grę platformową, którą zwyczajowo określa się “obby” (skrót od angielskiego obstacle course, czyli po naszemu “tor przeszkód”). Dla zobrazowania czym się będziemy zajmować pozwoliłem sobie “pożyczyć” ze strony twórców filmową prezentację finalnego rozwiązania (patrz filmik podlinkowany niżej).

ZACZYNAMY

Każda gra to tak naprawdę osobny projekt w naszym “portfolio”, a ponieważ jest to nasze pierwsze podejście w tym zakresie dlatego na początek wybieramy opcję “New”, która znajduje się po lewej stronie aplikacji (zaznaczona na czerwono na obrazku widocznym poniżej), choć powinna być ona domyślnie podświetlona. Wówczas na pulpicie widoczne powinny być dostępne gotowe szablony projektów czy jak kto woli mapy gry. Na starcie (oczywiście mam na myśli obecną wersję Roblox Studio) powinno być ich 18, a przynajmniej tyle widać u mnie. Nas interesują ten zaznaczony na zielono, czyli wybieramy właśnie Classic Baseplate. Zanim jednak przejdziemy dalej w ramach ciekawostki zwrócę uwagę, że istnieje szablon gry, który w pewnym sensie właśnie chcemy przygotować i nazywa się oczywiście Obby (patrz niebieskie zaznaczenie niżej).

Po wybraniu tej mapy naszym oczom powinien ukazać się kolejny ekran, który powinien wyglądać mniej więcej tak jak widać to niżej. Piszę “mniej więcej”, ponieważ przy pierwszym uruchomieniu po lewej stronie aplikacji - przynajmniej w moim wypadku - powinny być jeszcze trzy dodatkowe okna. Można je na początek zamknąć, tak aby poszerzyć tym sposobem dostępny dla nas ekran planszy. W tym celu wystarczy kliknąć w charakterystyczny i dobrze znany kwadracik z iksem (“x”) w środku. Z prawej strony pozostały dwa inne okna (Explorer, Properties), które przydadzą się nam nieco później.

W tym miejscu chciałbym się na moment zatrzymać i zwrócić uwagę na karty, które oznaczyłem na powyższym rysunku czerwoną ramką. Wspomniane “karty” to w pewnym sensie pojemniki dające nam dostęp do narzędzi, przy pomocy których będziemy tworzyć nasze projekty. Zanim ruszymy dalej krótko je omówię zaczynając od lewej:

HOME: umieszczone zostały tutaj przyciski, które są na ogół tymi najczęściej wykorzystywanymi w trakcie pracy z Roblox Studio.

MODEL: to z kolej jest obszar, gdzie twórcy “ukryli” narzędzia służące do wstawiania i modyfikowania istniejących obiektów (część z nich oczywiście jest dostępna w zakładce HOME)

TEST: sekcja dzięki której możliwe jest testowanie tworzonej przez nas gry.

VIEW: ta zakładka pozwala zarządzać widocznymi oknami, czyli takimi jak Explorer czy Properties.

PLUGINS: zupełnie pomijalna w ramach niniejszego kursu, wspomnę jedynie, że służy do pobierania i dodawania wtyczek do naszego projektu.

Wracają jednak do dzisiaj zaplanowanego ćwiczenie: ponieważ w naszej grze będzie chodziło o to, by gracz mógł spaść w przepaść musimy w pierwszej kolejności usunąć podłoże, na którym może się wygodnie posadowić postać sterowana przez gracza. W tym celu skorzystamy z okna Explorer (gdybyście je przypadkiem zamknęli, to możecie przywrócić je w zakładce VIEW). Akurat to okno jest jednym z częściej używanych i dlatego zostawiłem je w odróżnieniu od trzech innych. To co nas w tym momencie interesuje to obiekt Baseplate, który widać na rzucie niżej. By go usunąć wystarczy kursorem myszki najechać na niego i kliknąć prawy przycisk, a następnie wybrać z listy opcję DELETE.

Tym sposobem wyczyściliśmy przedpole do kolejnych operacji i jednocześnie doszliśmy do końca dzisiejszego wpisu. W kolejnym przejdziemy już do bardziej twórczych działań.