Czytany Wpis

Kursik Robloxa: Wprowadzenie do Roblox Studio (część II)

Druga odsłona wprowadzenia do Roblox Studio.

Kursik Robloxa: Wprowadzenie do Roblox Studio (część II)

Trochę czasu zajęło mi zabranie się za ten wpis, co było wypadkową braku czasu mocno podlanego zupełnie niezrozumiałym uczuciem ogromnej obmierzłości wobec tego zagadnienia. Tym niemniej obiecuję poprawę w tym względzie i dlatego od razu przechodzimy do konkretów, czyli od punktu startowego, który w Roblox nazywa się SpawnLocation. Takich punktów możemy na planszy umieścić więcej niż jedną sztukę, zaś przy użyciu skryptów dodać jakiś tam element losowości w zakresie miejsca rozpoczęcia rozgrywki, natomiast w przypadku naszej prostej zabawy nie ma to większego sensu.

W tym celu udajemy się ponownie do sekcji Explorer i wciskamy symbol plusika, co w efekcie powinno spowodować pojawienie się rozwijanej listy, tak jak to widać na poniższym obrazku.

Oczywiście możemy scrollować listę tych wartości, by w końcu dotrzeć do tej poszukiwanej, ale znacznie łatwiej i szybciej będzie wpisać w okienku wyszukiwań kilka pierwszych liter nazwy SpawnLocation. Tak czy siak w obu wypadkach wystarczy po prostu na nią kliknąć i na środku naszego ekranu powinna pojawić się odpowiednia platforma.

Rzecz jasna możemy manipulować przy położeniu naszej punktu startu przesuwając zarówno w dół i górą jak i w boki, ale w naszym przypadku nie ma to większego sensu nawet w ramach pretekstu do przećwiczenia takiej opcji, ponieważ za chwilę będziemy mieli taką okazję w przypadku innych elementów, z których zbudowany będzie nasz tor przeszkód.

Skoro już o tym wspomnieliśmy, to od razu pójdźmy za ciosem. W tym celu wybieramy sekcję “Model” i tak powinniśmy ujrzeć ikonę o nazwie “Part” (czyli coś co chyba najlepiej przetłumaczyć jako “element”). Klikając na strzałkę pod tym obrazkiem pojawi się rozwijana lista, gdzie możemy wybrać kształt tego obiektu, ale na razie zostawmy ten domyślny, czyli “Block”.

Gdy go już dodamy do naszej planszy, możemy dokonywać na nim różnego rodzaju przekształcenia, czyli oprócz zmiany położenia możemy nim obracać, modyfikować długość i szerokość oraz dokonywać szeregu innych modyfikacji.

Zacznijmy jednak od zmiany położenia na planszy wybranego elementu względem punktu startowego. By przenieść go w przestrzeni należy go najpierw wskazać (wybrać) myszką a następnie zaznaczyć opcję “Move” (tak jak to widać na załączonym niżej obrazku) i wówczas przy naszym obiekcie pojawią się kolorowe strzałki, dzięki którym możemy przesuwać ten element.

Na podobnej zasadzie działa modyfikacja kształtu (wielkości obiektu) czy jego przekręcenie  względem. Do obracania służy opcja “Rotate”, zaś do zmiany rozmiarów “Scale”. Polecam po prostu pobawić się trochę przy tych ustawieniach, najlepiej tworząc kolejne obiekty do naszego toru przeszkód.

Już na sam koniec chciałbym zwrócić uwagę na jedną kwestię szalenie istotną dla stabilności naszego toru przeszkód. Otóż musimy spowodować “przywiązanie” dopiero co dodanych przez nas elementów do miejsca ich posadowienia, tak aby nie dało się ich w trakcie gry przesunąć, bo domyślnie niestety podlegają one takim modyfikacjom.

W tym momencie wprowadzimy kolejne kluczowe zagadnienie dla mechaniki gry, czyli będzie krótko o właściwościach (z angielskiego properties) obiektów. Otóż do tych ostatnich można zaliczyć nie tylko wizualne aspekty danego elementu, ale pewne sposoby zachowania. Na ten przykład obiekty, który umieścimy na mapie mogą dać się przesuwać jak jakieś skrzynie chociażby, ale możemy zablokować taką możliwość, tak by były przeszkodą lub platformą w sensie właściwym.

Do tego celu służy właściwość “Anchored” (czyli po naszemu “zakotwiczenie”), którą możemy ustawić jako aktywną, co spowoduje przyspawania danego elementu do miejsca, w którym został przez twórcę gry umieszczony. Zadanie to możemy to wykonać na dwa sposoby, ale ja przedstawię ten bardziej czytelny w mojej opinii, czyli wybieramy sekcję “View” i następnie klikamy na “Properties” (opcja ta znajduje się w lewym górnym rogu, co zaznaczyłem niżej).

Dzięki temu uzyskamy dostęp do kolejnego okna obok “Explorera”, choć u mnie pojawiło się ono niżej. Następnie szukamy na liście sekcji “Bahavior” (czyli “zachowanie”) i tam jako pierwsza jest właśnie opcja “Anchored”, którą po prostu trzeba zaznaczyć.

I to byłoby wszystko na dzisiaj. Do zobaczenia stanowczo szybciej niż tym razem :)