Czytany Wpis

Kursik Robloxa: Instalacja Roblox Studio

Pierwsza odsłona cyklu, który stanowić ma łagodne wprowadzenie do nauki tworzenia skryptów w Robloxie.

Kursik Robloxa: Instalacja Roblox Studio

Olaboga, stało się! Tym samym niniejszym wpisem rozpoczynam na naszym blogu kurs programowania w środowisku Robloxa, który zapowiedziałem kilka tygodni temu. Choć z tym “programowaniem” to bym się tak bardzo nie rozpędzał, mając na uwadze to, co napisałem w poprzednim tekście, a także plan niniejszych “warsztatów”. Otóż z braku lepszej koncepcji w ramach tego cyklu wpisów postanowiłem przerobić - przynajmniej na początek - oficjalne wprowadzenie do tego zagadnienia. Pisząc “oficjalne” mam na myśli materiał, który można znaleźć na stronie dedykowanej dla deweloperów (czytaj: twórców) Robloxa w sekcji "Learn". A dokładniej chcę wziąć na warsztat pierwszych 8 lekcji, które opisane zostały jako “STARTER”, z tym jednak zastrzeżeniem, że przerobimy na pewno 5 pierwszych z nich, ponieważ 3 ostatnie z kodowaniem wiele wspólnego nie mają. Tym niemniej na ten moment niczego definitywnie nie wykluczam i być może koniec końców przećwiczymy wspólnie jednak całość.

Ktoś może - bardzo słusznie - zapytać się, jaki jest sens powielenia tego materiału, skoro można sięgnąć do źródła? Otóż na tę okoliczność dysponuję w odwodzie dwoma poważnymi argumentami. Po pierwsze, dzięki temu mam o czym pisać bez potrzeby silenia się na oryginalność. Tym bardziej, że sam dopiero poznaję to środowisko, więc nie mam rozeznania, co faktycznie może i powinno być uznane za absolutne minimum podstaw do opanowania w ramach Roblox Studio. Zakładam przy tym, że twórcy wspomnianego wprowadzenia doskonale się w tej materii orientują.

Jednakże to, co przed chwilą napisałem uzasadnia tę decyzję wyłącznie z mojej perspektywy. Dlatego w tym miejscu przedstawię drugi argument, który - mam nadzieję - pokaże, jaka jest wartość dodana dla osoby, która sięgnie do moich tekstów miast do oryginału. Po pierwsze, na stronie deweloperów Robloxa lekcje są “prowadzone” w języku Szekspira (czytaj: po angielsku), co dla niektórych z nas może być pewną barierą, choć różne translatory mogą tu przyjść z pomocą. Na moje szczęście drugi powód jest dużo ważniejszy: niestety przedstawione tam ćwiczenia są bardzo zdawkowo wyjaśnione - w mojej opinii kurs ten nie jest dostosowany do osób, które tak naprawdę zaczynają przygodę z kodowaniem. W tym miejscu mogę powtórzyć praktycznie to samo, co pisałem w przypadku tutoriala dostępnego na łamach Programisty Juniora, choć w tym wypadku ćwiczenia są mniej ambitne, więc łatwiejsze do opanowania dla początkujących.

Mając na uwadze to napisałem wyżej nie zakładam, że skoro kurs na stronie https://developer.roblox.com/ składa się z 8 odsłon, to dokładnie tyle samo wpisów pojawi się w ramach cyklu na naszym blogu. Podejrzewam, że poszczególne lekcje będę dzieli na mniejsze jednostki, a poza tym zanim przejdziemy do tworzenie skryptów w ramach środowiska Roblox zamierzam poświęcić jeden lub dwa teksty podstawom programowania takim jak chociażby zmienne czy sposoby sterowania przepływem (pętle oraz instrukcje warunkowe) oraz sposobom ich implementacji w Lua. Dla większej czytelności będzie to zademonstrowane bez jakiegokolwiek powiązania z Robloxem,tj. na jakiś prostych przykładach.

Zaś dzisiaj będzie bardzo skromnie, ponieważ krótko napiszę, jak należy z grubsza przygotować się do pracy w Roblox Studio i krótko omówię podstawowe elementy interfejsu tej aplikacji.

Zaczynamy

By w ogóle myśleć o tworzeniu własnych gier czy rozwiązań dla Robloxa trzeba przede wszystkim mieć założone konto na tej platformie. Na szczęście można wykorzystać to, które posiadamy jako gracz, choć oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by te dwie role (gracz i twórcy) odseparować i tym samym utworzyć nowe konto.

Następnie przy pomocy nazwy użytkownika i hasła logujemy się na stronie: https://www.roblox.com/login. Wówczas naszym oczom powinno się ukazać nasz pulpit, który poza pewnymi detalami (jak chociażby nazwa użytkownika) będzie wyglądał tak jak to widać niżej.

Nas w tym momencie interesuje opcja “Create”, które znajduje się na górny pasku między “Avatar Shop” a “Robux” (nie mam pojęcia, co te dwa pozostałe w praktyce oznaczają, ale nie ma to większego znaczenia). Dzięki temu pojawi się kolejne okno (paczaj niżej), gdzie musimy przyciskiem na naszym gryzoniu nadusić napis “Start Creating”.

Zdaje się, że można próbować coś kodować czy tworzyć w ramach przeglądarki internetowej, ale dla nas ważniejsze jest w tym momencie, że zostanie nam zaproponowane pobranie pliku, dzięki któremu na naszym komputerze (czasami będziemy fachowo nazywać go stacją roboczą) będziemy mogli zainstalować Roblox Studio.

Niestety ta uwaga dotyczy wyłącznie posiadaczy sprzętu pod kontrolą Windowsa lub Mac OS, bowiem twórcy Robloxa nie przewidzieli wersji dla Linuksa. Na szczęście nie przekreśla to już na starcie rzeszy fanów popularnego Pingwina na starcie (dla niezorientowanych: ten sympatyczny nielot to maskotka systemu operacyjnego Linuksa), choć oczywiście wymaga to odrobiny wysiłku z ich strony, choć pomocny może tu być projekt o nazwie Grapejuice, dzięki któremu odpowiedni skrypt wykona za nas dużą część roboty. Niestety wymaga on posiadania oprogramowania Wine w wersji co najmniej 6.11, czyli bardzo świeżej. Wierzę jednak, że użytkownicy Linuksa sobie z tym spokojnie poradzą. Od siebie dodam, że wszystko później działa bardzo dobrze pod kontrolą systemów na Ubuntu opartych. Co z resztą widać na załączonym obrazku.

Tym sposobem doszliśmy do ostatniej kwestii, którą chciałbym dzisiaj omówić. Ekran, który widać wyżej będzie nas witał za każdym razem po odpaleniu Roblox Studio, choć de facto nic nie będziemy na nim robić (a przynajmniej w ramach tego cyklu). Dlatego póki co interesuje nas jeden przycisk, który znajduje się po lewej stronie (na niebieskim pasku), ale gwoli kronikarskiego obowiązku krótko - inaczej się nawet nie da - omówię wszystke, zaczynając od góry:

New: wybieramy go, gdy chcemy utworzyć nowy projekt gry.

My Games: jeśli mamy już za sobą jakieś pierwsze doświadczenia z Robloxem, które zaowocowały w postaci gotowych (mniej lub bardziej) gier, to wybierając tę opcję powinna nam się zaprezentować stosowne zestawienie.

Recent: jak sama nazwa wskazuje (z angielskiego “recent” oznacza między innymi “ostatni” czy jak kto woli “ostatnia”) niedawno używane przez nas projekty.

Archive: przejście do archiwum projektów. Na ten moment nie bardzo wiem, czym to może się różnić od “My Games”, ale zakładam, że to są te gry, którym nie zamierzamy już poświęcać więcej czasu.


To by było tyle na dzisiaj. W kolejnej odsłonie zaczniemy grzebać przy pierwszym projekcie, którym będzie prymitywna gra platformowa. Wówczas też nauczymy się trochę więcej o interfejsie. A tymczasem do zobaczenia.