Czytany Wpis

Garry's Mode, czyli o sukcesie niesfornego Grzesia

Krótka historia powstania Garry's Mod oraz prezentacja osoby jego twórcy. Czym była ta gra na początku zanim stała się tym, z czego obecnie ją znamy.

Garry's Mode, czyli o sukcesie niesfornego Grzesia

Na początku był Half Life, a właściwie to trzeba byłoby dopisać do niego dwójeczkę. Wielce prawdopodobne, że wielu czytelników - zwłaszcza tych, którzy krócej terminują na tym świecie - może nie kojarzyć tego tytułu, ale swego czasu była to naprawdę popularna gra. Z resztą w zeszłym roku powstała kolejna odsłona z tej serii zatytułowana Half-Life: Alyx, tym razem dostosowana do rozgrywki w ramach wirtualnej rzeczywistości (VR). Choć tytuł ten spotkał się z przychylnym czy wręcz entuzjastycznym przyjęciem, to komercyjnym sukcesem żadną miarą nazwać go nie można. Jednakże trudno by było inaczej, ponieważ bariera wejścia jest tutaj niebagatelna, gdyż sama gra i sprzęt, który ją udźwignie, to niestety za mało. By pograć sobie w ten tytuł należało nabyć odpowiednie akcesorium, a mianowicie hełm do VR. Jednakże właściciele Valve Corporation (to ci sami ludzie, którzy odpowiadają za Steama) ponoć specjalnie się nie przejmują, że w tym konkretnym przypadku dokładają cały czas do interesu, ponieważ traktują to wszystko jako inwestycję w projekt związany z rozwojem tego rodzaju zabawy (VR), który jest jednym z ich priorytetów już jakoś od 2013 roku.

Co ma to wszystko do “bohatera” dzisiejszego wpisu? Ano całkiem sporo, ponieważ Half Life 2 to był jeden z pierwszych tytułów, który wykorzystywał nowo powstały silnik Source. Ten ostatni doczekał się niedawno swojej drugiej odsłony, natomiast do dzisiaj hulają na nim takie gry jak chociażby Portal, Leff 4 Dead, Team Fortress 2 czy chyba najbardziej znany tytuł, czyli Counter-Strike: Global Offensive. Jeszcze kilka lat temu do tego grona należałoby doliczyć legendarną już grę Dota 2, ale ona został już przepisana na nowszą wersję Source i prawdopodobnie to samo czeka kolejne tytuły ze stajni Valve. Tym niemniej poza wysypem wielu przełomowych gier Source pozostawił po sobie spuściznę modowania bogatszą niż chyba jakikolwiek inny silnik. Podobnie jak jego poprzednik GoldSrc, nowy silnik Valve po raz kolejny stał się okazją do udowodnienia branży, że “zwykli” fani mogą tworzyć tytuły, które są w stanie konkurować z tworami korporacyjnymi. Co więcej swego czasu silnik Source było narzędziem rewolucyjnym, a przynajmniej takim się on objawił Garry’emu Newmanowi, który po latach tak opisywał swoje wrażenia związane z Source: „Robił on wiele rzeczy, których nigdy wcześniej nie widziałem w silniku PC”.

No dobrze, ale poprzedni akapit wyjaśnia jeszcze mniej, jeśli chodzi o naturę związku między tymi dwiema grami. Zapewne to słuszna ocena, ale dzięki takiemu zabiegowi znaleźliśmy doskonały pretekst, by wprowadzić do naszej opowieści postać Garry’ego Newmana. Bystry czytelnik być może zwrócił od razu uwagę od razu na jego imię i jeśli tak uczyniliście możecie być całkiem z siebie zadowoleni. Otóż ten pan jest właśnie twórcą Garry’s Mod i fakt tego powinowactwa postanowił podkreślić w tytule swojego projektu. Druga część nazwy “Mod” wskazuje zaś na charakter tego projektu, ponieważ na początku nie miał to być samodzielny byt, ale właśnie modyfikacja do silnika Source, a dokładniej do gry Half Life 2. Jednakże popularność, z jaką spotkała się praca Newmana sprawiła, że z czasem całość poszła w kierunku tego, co dzisiaj znamy i lubimy. Ale może po kolei.

Wszystko to zaczęło się jakoś w okolicach 2004 roku i wówczas imć Newman już pracował na swoim, po tym jak rzucił wcześniej studia, a następnie pożegnał się ze swoim dotychczasowym pracodawcą, dla którego jako programista PHP pomagał wdrożyć stronę z randkami. Z resztą po tym rozstaniu postanowił odpalić konkurencyjny portal o identycznym profilu, ale niestety nie udało się nam ustalić, z jakim skutkiem mu to wyszło. Ważniejsze jest to, że równolegle do tworzenia własnego serwisu randkowego hobbystycznie zajmował się właśnie projektem, który następnie przerodził się w “Garry’s Mod”. Pierwsza wersja rzeczonej modyfikacji została upubliczniona w grudniu 2004 roku i była wówczas całkowicie nieodpłatna. Z resztą Garry Newman nie wierzył, że ktokolwiek będzie chciał za nią zapłacić choćby złamanego centa. Z pewnością była to znakomita decyzja, która zaważyła również na przyszłym finansowym sukcesie, ponieważ wokół tego projektu skupiła się szybko liczna i aktywna społeczność, która dokładała wielu starań, by z każdą aktualizacją dostarczyć użytkownikom jeszcze lepszy produkt. Z czasem doprowadziło to momentu, kiedy Garry’s Mod przestał być “tylko” wyszukaną modyfikacją do innych gier opartych na silniku Source, ale stał się samodzielnym tytułem, który przyciągał coraz większą uwagę branży.

W efekcie tej rosnącej popularności do Garry’ego zgłosiło się Valve z propozycją, by włączyć jego projekt do ich cyfrowej dystrybucji. Pierwsza propozycja współpracy ze strony dzisiejszego potentata rynku gier została jednak przez Newmana odrzucona, ponieważ nadal nie miał on przekonania, że “Garry’s Mod” to produkt, za który ktokolwiek będzie chciał cokolwiek zapłacić. Warto jednak zaznaczyć, że ówczesna pozycja Steam był zupełnie inna niż obecnie, w związku z tym dużo łatwiej było grzecznie podziękować jego właścicielom. Jednak koniec końców pokusa zarobku wzięła górę, choć sam Newman nie spodziewał się wielkiego sukcesu:

„Spodziewaliśmy się, że w pierwszym dniu uda się sprzedać może 10 lub 20 tysięcy egzemplarzy, a później powtórzyć ten wynika w ciągu całego miesiąca, zanim sprzedaż w zasadzie umrze ”

Już po pół roku od debiutu na Steamie Newman zdał sobie sprawę, że tworzenie gier stało się jego pracą na pełny etat. Teraz otrzymywał godziwe wynagrodzenia za coś, co lubił robić za darmo przez kilka poprzednich lat. Jednak nawet wówczas nie mógł przypuszczać jak wielki sukces - również finansowy - ostatecznie stanie się jego udziałem. Należy bowiem pamiętać, że platforma Steam oraz cały rynek gier nie był aż tak wielki jak obecnie. Wystarczy przypomnieć, że w grudniu 2020 roku udało się przekroczyć próg 18 i pół miliona sprzedanych kopii oraz szacuje się, że rocznie sprzedaje się około 1,5 miliona egzemplarzy Garry’s Mod. Tym niemniej osiągnięcie pierwszego miliona zajęło “aż” pół dekady licząc od premiery, ponieważ te wynik został przekroczony w lipcu 2011 roku. W efekcie Garry Newman jest dzisiaj bardzo majętnym człowiekiem, ale nadal zajmuje się tworzeniem gier. On i jego studio Facepunch Studios odpowiada również za grę Rust, która choć nie osiągnęła tak zawrotnej liczby sprzedanych kopii jak Garry’s Mode, to jednak ze względu na wyższą cenę może pochwalić się większym przychodem liczonym w dolarach. Zaś prawdopodobnie w tym roku doczekamy się kontynuacji Garry’s Mod opartym tym razem na Source 2.